ZLU neutralisatie rekenmethode 2017

In de voorbije jaren is er regelmatig , Nationaal en Internationaal, commotie ontstaan over wedvluchtuitslagen die door aankomsten in de nacht duidelijk een vertekend beeld gaven van de klassering.Immers duiven, die in de neutralisatietijd worden geconstateerd, worden in de huidige rekenmethode op afstand geklasseerd, waarbij de duif met grootste afstand als eerste geklasseerd wordt. In het verleden zijn verschillende rekenmethoden ontwikkeld die klassering op afstand van de duiven geconstateerd in de neutralisatietijd moeten voorkomen.
De meeste hiervan zijn gebaseerd op het berekenen van een klassering zonder neutralisatietijd waarbij de berekende snelheid in en voor de neutralisatietijd zodanig wordt opgehoogd dat deze naadloos aansluit bij de snelheid van de duiven welke geconstateerd worden na het sluiten van de neutralisatietijd. Een voorbeeld hiervan is de NF14 methode die door de NPO gehanteerd wordt voor de wedvluchten met middaglossing.De NF14 methode is onbruikbaar voor nationale en internationale wedvluchten met morgenlossing, de grote afstanden zijn dan praktisch kansloos v.w.b. kopprijzen.......


Het bestuur van de ZLU heeft de volgende eisen opgesteld voor de NT rekenmethode:
  1. Uitslagen en meldingen moeten “On the fly" berekend kunnen worden.
  2. Alle afstanden gelijke prijskansen.
  3. Eenvoudig kunnen aanpassen aan gewijzigde en/of nieuwe eisen.
  4. Duiven geconstateerd na openen en sluiten van de NT corrigeren

Helaas voldoet de NPO-NFO regeling (Neutralisatie Factor Ochtendlossing) niet volledig aan deze eisen. Wel levert deze methode enkele ideeën waarvan dankbaar gebruik is gemaakt.


De ZLU NT rekenmethode gaat uit van( zie ook de grafieken ) :
  1. 25% (empirisch bepaald) werkelijke vliegtijd in de NT ( Basispercentage )
  2. Afbouw van 100% vliegtijd naar 25% vliegtijd in NT na start van de NT
  3. Vliegtijd na sluiten NT corrigeren (NT correctie 75% van de NT)
  4. Geen NT rekenmethode in 2e en volgende nachten.

De NT berekening bestaat uit drie stappen t.w.
  1. Aankomst in de NT. Een vast deel van 25% van de vliegtijd in de NT wordt bijgeteld bij de vliegtijd tot aan start NT.
  2. Aankomst in de NT. Een variabel deel, de exponentiële afname, aflopend van 100 % naar 25 % ,na start van de NT wordt bijgeteld bij de vliegtijd tot aan start NT.
  3. Na sluiten van de NT de vliegtijd corrigeren met 75% van de NT.

In de grafieken hieronder is het resultaat van deze berekeningen weergegeven. In deze grafieken is uitgegaan van een gemiddelde duur van de NT.


Van de volgende wedvluchten zijn de uitslagen herberekend met de ZLU NT-rekenmethode.
  1. Nationaal Pau 2016
  2. Nationaal Barcelona 2016
  3. Nationaal St. Vincent 2016
  4. Nationaal Marseille 2016
  5. Nationaal Narbonne 2016
  6. Nationaal Perpignan 2016
  7. Nationaal Agen oude duiven 2016
  8. Nationaal Agen jaarlingen 2016

Simpelveld 12 mei 2017
ZLU Werkgroep NT


Vragen en opmerkingen uitsluitend mailen naar de secretaris ZLU,

Hub Wetzelaer.
hubwetzelaer@home.nl


Geplaatst op: 14-05-2017


« Vorige pagina