Z.L.U. vluchten

                                                                                             

     Vluchten nationale marathon 2017.                                 Vluchten West Europese Super Marathon 2017

Agen - Barcelona - Marseille - Narbonne                                  Pau - Barcelona - St. Vincent - Perpignan

Tarbes

15-07-2011
Rue Massey Tarbes
>  Waterdijkbos 1 Philippine

Reisverslag TARBES (ZLU) d.d. 15 juli 2011.

 

Na lang aandringen van de zijde van de ZLU en met medeweten van de Afdeling Brabant 2000 ging ik als hoofdconvoyeur mee naar TARBES (ZLU). Tegen 4.00 op de vroege donderdagochtend van 14 juli werd ik volgens afspraak gewekt door een telefoontje van Wim Donks bestuurlid van de ZLU en coördinator van het verzamelen en over ringen van de ZLU duiven in het prachtige vervoerscentrum van Brabant 2000 in Rucphen. Tegen half zes arriveerde ik in Rucphen. De wagen stond klaar, de duiven hadden voer en drinken gehad. De wagen was keurig vol geladen met 177 manden waarin per mand 16 duiven zaten. Met totaal 2.823 in één wagen vertrokken we richting Bauwens Logistiek in Stekene (B). Rond 8.00 uur ontmoette ik daar Johan Bauwens en na een uitvoerige controle van de technische aspecten van de wagen, tanken en het kennismaken met mijn chauffeur Pavel vertrokken we om 9.00 in Stekene richting Frankrijk. Na ongeveer vier uur rijden arriveerde we bij het benzinestation Vémars net voor Parijs om daar 45 minuten te rusten. De drinkbakken werden gecontroleerd en waar nodig bijgevuld. De volgende stop was gepland net voor Chateauroux bij de bekende Routier L’ecale. Tegen 17.30 arriveerde we daar en voegde we ons bij de vier aanwezige wagens die vanuit Belgie de duiven voor Internationaal Tarbes vervoerde. Na kennismaking met de begeleiders daar onmiddellijk de drinkbakken bijgevuld en de duiven een volledig rantsoen voer gegeven.

De weersvooruitzichten voor zaterdag en de volgende dagen waren ronduit slecht en gedacht werd al aan lossen niet voor woensdag. Onderweg ontving ik bericht dat de NPO uit Nederland de geplande Nationale middaglossingen van vrijdag omgezet hadden naar ochtendlossingen op vrijdag zo vroeg mogelijk i.v.m. de slechte weersvooruitzichten. Daar over nadenkend besloot ik de voorzitter van de ZLU Eddy Hoedemakers te bellen en hem voor te leggen of  dit ook voor ons nog haalbaar zou zijn. Immers Pavel, mijn chauffeur, en ikzelf konden beide rijden. Dat was nog al wat voor Eddy Hoedemakers, hij werd me deze optie overvallen maar hij wilde intern gaan overleggen en zou er op terugkomen. Aan alles werd gedacht, kunnen de klokken op tijd gesteld zijn, hebben de duiven kans  op genoeg rust voor de lossing, kunnen de deelnemers op tijd geïnformeerd worden, wilde mijn chauffeur dit, kon Johan Bauwens er mee akkoord gaan dat ik met zijn auto zou rijden enz.. Rond half zes belde Eddy Hoedemakers dat de ZLU deze onverwachte optie met beide handen aan wilde grijpen in het belang van de duiven. Nog niet geregeld was de vraag aan de chauffeur en de toestemming van Johan Bauwens. Ook dat werd in goed overleg geregeld. Met de chauffeur sprak ik af dat we eerst voor ons zelf zouden zorgen door een goede maaltijd te nemen. Tegen 20.00 uur namen we afscheid van onze Belgische collega’s en vertrokken richting Tarbes. Mijn chauffeur mocht nog ruim 2 uur rijden en daarna nam ik het stuur over. Door dat ik de week er voor ook in Tarbes geweest was met duiven van mijn eigen Afdeling Brabant 2000 wist ik dat ons prachtige wegen te wachten stonden langs een geweldig mooi gebied.
We passeerden Argenton, La Souterraine, Limoges, Brive, Cahors, Toulouse richting Tarbes, 20 kilometer voor Lourdes. Een rit van naar verwachting 8 uur met daarin nog een verplichte pauze. De verwachte aankomsttijd in Tarbes was 4.00 in de nacht. Een inderdaad kort na 4.00 uur stonden we na een zware rit op de juiste plaats. De wagen werd opengezet i.v.m. de ventilatie en we gingen even slapen. Volgens afspraak belde Eddy Hoedemakers mij om 6.00 wakker met de mededeling dat de weersvooruitzichten voor vrijdag uitstekend waren. Als het in Tarbes bekwaam zou zijn om de duiven te lossen dan mocht het gebeuren. Om 6.00 direct de drinkbakken bijgevuld en verdere voorbereidingen getroffen voor de lossing. Het was voor mij een onbekende wagen met een ander systeem van lossen als ik gewend was. In Tarbes was het nog te bewolkt om te lossen maar verbeteringen leken dicht bij en na verloop van tijd verschenen er blauwe plekken in het wolkendek.

Inmiddels was de Franse correspondent gearriveerd die door mij donderdagavond al gebeld was met de mededeling dat wij de intentie hadden al op vrijdagochtend vroeg te lossen. Voor hem was dat geen probleem mits mijn verantwoordelijke in Nederland daar een akkoord voor had gegeven.
Hij zag mij ploeteren om de lossing voor te bereiden en hij bood aan voor wat lekkere verse Franse broodjes te zorgen. Om 7.30 uur werden de weersverbeteringen steeds meer zichtbaar en ik besloot ook mijn chauffeur te wekken. Een lossing om 8.00 uur leek heel goed haalbaar. Na weer telefonisch contact met Eddy Hoedemakers kon ik om 8.00 het fluitsignaal laten klinken. De lossing verliep vooral dankzij de medewerking van mijn chauffeur Pavel voortreffelijk en de duiven zijn als een speer vertrokken. De manden werden daarna door ons beide nagekeken en dichtgemaakt, de drinkbakken leeggegooid en opgeruimd en de wagen gesloten. Daarna was er tijd om afscheid te nemen van de correspondent, koffie te gaan drinken en te gaan slapen tot ongeveer 12.00 uur. Vervolgens gingen we eten in de nabijgelegen grote supermarkt en om 13.30 was de verplichte rust voorbij en reden we weer naar huis. In goed overleg werd afgesproken wie welke stukken zou rijden. Pavel, de beroepschauffeur nam (gelukkig) het grootste deel voor zijn rekening. Het weer onderweg was formidabel met weinig wind. Het moest haast wel een goede vlucht worden. Na diverse stops om te eten en te rusten ed. arriveerde wij om 4.30 in de nacht van vrijdag op zaterdag weer in Stekene bij Bauwens Logistiek. Na mijn chauffeur bedankt te hebben voor zijn geweldige bereidwilligheid en medewerking reed ik weer naar huis in Dongen. Rest mij niets anders dan iedereen, maar vooral mijn chauffeur Pavel, te bedanken voor de prettige samenwerking.
 
 
Christ van der Linden
 
No NPO Lidnr Naam City Afstand J-Aluring Date MMin
Er zijn nog geen gegevens bekend

NPO Inkorf Lokaal Plaatsnaam DuivenGezet DuivenGemeld Percentage
Er zijn nog geen gegevens bekend

Comb, P. Pieters & Zn  -  Philippine













 

Wedvlucht: Nationaal - Tarbes
gelost: 15-07-2011, 08:00 uur
 
     
Nederland 2823  
Belgie ---  
Duitsland ---  
Frankrijk ---  
Engeland ---  
Luxemburg

---

 
totaal

2823

duiven

 

MELDINGEN - NATIONAAL